bieganie

Czy bieganie jest dla każdego?

  • by

Bieganie stało się niesamowicie popularnym sportem. Wcale nie trzeba się zbytnio trudzić, aby w ciągu dnia spotkać w parkach kogoś, kto właśnie jest na treningu biegowym, co doskonale pokazuje, jak bardzo w ostatnim czasie upowszechniło się uprawianie tego sportu. Na treningi biegowe decydują się osoby, które chcą zrzucić zbędne kilogramy, ale też takie, które chcą podejmować jakąś aktywność fizyczną na świeżym powietrzu. Jednakże, jak zacząć biegać, aby się nie zniechęcić i aby faktycznie polubić bieganie?

Do treningów warto się odpowiednio przygotować

To bardzo ważne, gdyż w przeciwnym razie szybko możemy się zniechęcić do tego, aby biegać regularnie. Jedną z najprostszych opcji jest rozpoczęcie swojej przygody z bieganiem latem, kiedy tak naprawdę jedynym, ważnym elementem o jaki powinniśmy się zatroszczyć są buty. Na odpowiednich butach nie powinniśmy oszczędzać, gdyż niewłaściwe obuwie może nie tylko być niewygodne, ale też powodować liczne kontuzje i problemy z kolanami. Na początek nie musimy od razu inwestować w buty za kilkaset złotych. Wystarczą najprostsze buty do biegania za kilkadziesiąt złotych, które już zapewnią naszym stopom właściwą amortyzację od podłoża.

Kiedy zaczną się już pierwsze chłody- kwestia tego, co ubrać na siebie na trening z pewnością mocno się skomplikuje. Wówczas najlepszą decyzją jest zakup podstawowych elementów dedykowanej odzieży biegowej. Jest ona elastyczna, miła w dotyku, potrafi jednocześnie być lekka, ale i dawać nam ciepło. Ma ona jednak jeszcze jedną, bardzo ważną funkcję- doskonale odprowadza pot na zewnątrz i szybko schnie. Dzięki temu nie musimy w zimniejsze dni biegać w mokrej, nasiąkniętej potem bawełnianej koszulce, gdyż mamy do tego celu odpowiednią koszulkę, która naprawdę sprawdza się w praktyce. Ostatnim elementem wyposażenia biegacza jest aplikacja, która pomoże mierzyć nam nasze osiągnięcia. Włączając ją na czas treningu otrzymamy wszystkie podstawowe statystyki odnośnie dystansu, tempa czy też trasy, co ułatwi nam mierzenie naszych wyników.

Jaką strategię przyjąć na początek?

Na pewno bardzo złym pomysłem jest wyjście na bieganie, kiedy to dajemy z siebie absolutnie wszystko, co mamy, przebiegamy jak najszybciej ile się da, a po powrocie padamy bez życia na kanapę. Następnego dnia płaczemy nad ogromnymi i bardzo bolesnymi zakwasami, które zniechęcają nas do kolejnego treningu przez co najmniej tydzień czasu. Bezpieczniej jest zacząć trening od krótszego dystansu- około 3 km, które przebiegniemy spokojnym, umiarkowanym tempem. Nawet jeśli nie poczujemy się aż tak zmęczeni- możemy systematycznie zwiększać tempo biegu lub też dystans podczas kolejnych treningów. Planując nasze wyjścia pamiętajmy, że zawsze trzeba planować dni przerwy od treningu. Są one bardzo ważne, gdyż wtedy organizm ma czas na odpoczynek i na regenerację. Jeśli tylko pozwalają nam na to nasze obowiązki domowe czy zawodowe, możemy zacząć od 3 treningów w tygodniu, które rozłożymy sobie w miarę równomiernie na poszczególne dni. Pamiętajmy, że nic tak nie motywuje do działania jak postępy, które będziemy widzieć już po kilku tygodniach z bieganiem.